PUK nieuwbouw Badhuisweg/Harstenhoekweg is boekhoudersstedenbouw

Het ontwerp voor het nieuwe appartementencomplex op de hoek van de Badhuisweg en de Harstenhoekweg is te hoog en te groot volgens het huidige bestemmingsplan. Oplossing van het college: we maken een nieuw Plan uitwerkingskader (PUK) waarbinnen het te hoge gebouw wel past en passen daarna het bestemmingsplan aan. Boekhoudersstedenbouw stelt SOS Den Haag.

Vandaag spraken we bij de raadscommissie ruimte in. Hieronder de volledige inspraak tekst:

In de inspraak van SOS op 4 september schreven we het volgende:

Voor u ligt een stuk waarin niet de kracht van de beschermde stadsgezichten wordt aangeroepen om een sloop locatie karakter en kwaliteit te geven van Scheveningen Dorp met haar Renbaankwartier en Belgisch Park. Opstellers van dit stuk willen niet dat de locatie –net als vóór de sloop van de drie villa’s– de afsluiting vormt van Belgisch Park en de statige rij villa’s en herenhuizen langs de Badhuisweg.

Dat is bizar omdat afgelopen twintig jaar de bebouwing aan het Palaceplein als wand is vormgegeven naar Scheveningen Bad.

Daarachter staat lagere bebouwing die de westelijke rand van Belgisch Park vormt: nieuwere portiek etage woningen, rijwoningen en een handvol villa’s. Zelfs Pathé Scheveningen heeft een lagere bouwmassa aan de kant van de Utrechtsestraat.

Alléén omdat in die onafgebroken zee van 3-4 lagen in de vroege jaren ’70 bovenop een tankstation een onooglijk 4 laags flatje is gebouwd, alléén daarom wordt de locatie waar we het vandaag weer over hebben tot onderdeel gemaakt van de hogere bouwmassa’s van Scheveningen Bad. Opportunisme.

In de perspectieven van de architect ziet u hoe de standpunten zó zijn gekozen dat de beroerde bouwmassa het minst uit de toon springt omdat het beroerde flatje en benzinestation als referentie wordt genomen.

Op pagina 5 van het PUK dat U nu wordt voorgelegd staat het volgende:

Gemeentelijke ambities zijn om een stedelijke verdichting te realiseren en (ruimtelijke) kwaliteit toe te voegen, onder andere op het gebied van mobiliteit en parkeren. Daarom is onderzocht op welke wijze er een forser volume kan worden gerealiseerd dan het vigerend bestemmingsplan toelaat, met in achtneming van behoud van een goede ruimtelijke en stedenbouwkundige kwaliteit.

Staat hier eigenlijk niet gewoon dat de gemeente wil dat hier zoveel mogelijk woningen op gepropt worden? Maar waarom is dat het publiek belang op deze plek? En welke ambities met mobiliteit en parkeren bedoelt het college dat behalve de door de raad vastgestelde parkeerbeleidsregels? Waarom zouden dat uw ambities op deze plek zijn?

Zonet heb ik toegelicht hoe de massa-opbouw die er nu staat neerslag is van een bestemmingsplan/omgevingsplan. Daaraan is 20 jaar gebouwd. Het college beargumenteert niet in haar PUK waarom nóg een te grote flat op deze plek behoud van ruimtelijke kwaliteit betekent: het is boekhoudersstedenbouw.

Hoe komt het toch dat u met PUKS en Kavelpaspoorten door ambtenaren telkens wordt gedwongen om out-of-the-box mee te denken zonder daarbij de wijk mee te nemen? Waarom moet u participatie uitvinden terwijl de Wet op de Ruimtelijke Ordening en de Omgevingswet dat altijd al ingebakken hadden? Zeg maar het ‘Afgewogen Wat Waar en Waarom’ van een bestemmingsplan.

Door stelselmatig bestemmingsplannen en omgevingsplannen, samen met buurten, niet elke 10 jaar van een update te voorzien is elk gesprek over bestemmingen en bouwvolume weer een out-of-the-box krachtmeting met de zittende bewoners en eigenaren. Participatie vervangt niet de processen die wet ruimtelijke ordening en omgevingswet vooronderstellen; en de PUKS zijn een status loos alibi voor losgeslagen projecten zonder samenhang of inbedding.

Snel geteld zijn er nu 25 omgevingsplannen ouder dan 10 jaar. En er is geen enkel zicht op het inlopen van die achterstand voor 2030.

Namens Vrienden Voor Den Haag en SOS Den Haag vraag ik u de hand te houden aan de bouwmassa van het bestemmingsplan. Of om een nieuw bestemmingsplan met de stakeholders in de buurt te bespreken.”

Bestemmingsplannen/omgevingsplannen (onvolledig overzicht)

Noordelijke Randweg 1997

Laakwijk-Schipperskwartier 2009

Leyenburg 2009

Duttendel 2011

Zeeheldenkwartier 2011

Vruchten- en Heesterbuurt 2011

Benoordenhout NO 2012

Benoordenhout 2012

Laakhaven West en Petroleumhaven 2012

Scheveningen Dorp 2012

Scheveningen Haven 2013

Laakhavens 2013

Mariahoeve 2013

Scheveningen Badplaats 2013

Van Stolkpark 2013

Spuikwartier 2013

St Jacobskerk 2013

Willemspark 2013

Bomenbuurt 2013

Houtwijk 2013

Bezuidenhout 2014

Spoorwijk 2014

Binnenhof 2014

Archipelbuurt 2014

Morgenstond 2015

ZKD 2015

Bouwlust 2015

Duinoord 2015

Wijnhavenkwartier en Spuiplein 2015

Scheveningen Haven 2015

Belgisch Park 2016

Duindorp-Bosjes van Poot 2016

Vogelwijk 2016

Spuimarkt 2016

Regentes Valkenbos 2016

Statenkwartier 2017

Marlot Reigersbergen 2017

Het Oude Centrum 2017

Zorgvliet en World Forum 2017

Kraayenstein 2018

Kijkduin-Ockenburg 2020

Bloemenbuurt 2020

Waldeck 2021