De terugplaatsing van de draaibrug bij de Hemsterhuisstraat is niet onopgemerkt gebleven. Naast dat de handige oversteek voor fietsers en voetgangers van en naar Kortenbos en Zeeheldenbuurt terug is, zorgt hij straks ook voor enig spektakel aan de rustige Noordwal en Veenkade. Doordat de brug (na vele jaren) weer draaibaar is, kan er gezwaaid worden naar passerende bootjes op weg naar de nieuwe aanlegplaatsen bij Torenstraat en Piet Heinstraat.
Eerdere verzoeken om de brug weer draaibaar te maken werden terzijde geschoven: vanuit de politiek was er geen interesse en geld voor. Maar door recente aandacht voor de onvoldoende doorstroming van de Haagse grachten ontstond bij de gemeente het volgende plan voor de historische Hemsterhuisbrug: de brughoofden weghalen en de brug omhoog brengen. Die ingrepen zouden betekenen dat dit gemeente-monument uit 1885 nooit meer functionerend gemaakt kon worden.
Initiatief sos den haag
Het initiatief van SOS Den Haag bracht verschillende groepen bij elkaar. Gezamenlijk deden wij een klemmende oproep aan raad en college om de brug weer draaibaar te maken en de doorstroming te verbeteren onder de bestaande landhoofden door.
De rest is geschiedenis: het ingenieursbureau Den Haag werkte een plan uit. Buurman Ben Schotel suggereerde het brugwachtershuisje terug te bouwen om de schakelkasten en bediening onder te brengen: welstand ging akkoord.
Bij de spectaculaire demontage van de brug bleek de gietijzeren ’spin’ die de brug om de spil laat draaien gebroken. Na het nodige zoeken bleek er in Spanje een ijzergieterij te zijn die het enorme onderdeel in gietstaal kon namaken. Met expertise uit Rotterdam werden het brugdek, de lantaarns en hekwerken hersteld. Onderzoek aan de verflagen bracht de heldere kleur groen als oudste verflaag naar voren.
Komende weken wordt de brug afgemonteerd en ingeregeld. Vanaf medio februari is de brug weer open voor fietsers en voetgangers. Een feestelijk oplevering volgt in maart met historische schepen, een drankje en een boekje!